Ik ben zo blij, zó blij….

Ben je boos,
pluk een roos.
Zet hem op je hoed,
dan ben je morgen weer goed.


roos_hoed

Herken je dit? Je ligt lekker aan het strand ofzo en opeens schrik je je te pletter omdat er iets tegen je aan komt. Je denkt “Wel Pot vol Peren! (of iets dergelijks) Kunnen die K%$ kinderen niet ergens anders met die bal gaan spelen!” en daarna ben je blij dat je dit niet hardop zei en je hoort jezelf zeggen “Oei, dat is nou al de 4e keer heh… Misschien een beetje beter opletten, hmmmm?”

Emoties komen op zonder dat we er om gevraagd hebben. Daarom kunnen we ook zo hard in de lach schieten bij een onverwachte goeie grap. Anders dan ons gevoel waar we over na denken, zijn emoties eigenlijk prikkels waar we een primaire reactie op hebben om ons tot actie aan te zetten. Wat gek is, is dat we in ons taalgebruik eigenlijk vaak iets anders bevestigen.

Ik ben boos!
Hier word ik echt blij van!
Als je verdrietig bent, troost ik je.
Hij is zo bang als een haas.

Oorspronkelijk was de stelling wellicht meer zoiets als, “Ik verkeer in een staat van boosheid” waarbij “een staat van” mogelijk insinueert dat er iets aan het gebeuren is. Tegenwoordig zijn we onze emotie. Wat ik al eerder aangehaald heb, is dat we eigenlijk maar heel weinig dingen echt zijn. We doen van alles, goeie en minder goeie dingen, maar we zijn veelal “wat we zijn”.


who are you

Het is best te begrijpen dat we onszelf steeds proberen te bevestigen, maar in feite zitten we onszelf daar ook mee in de weg. Emoties zijn prikkels die ons tot actie aanzetten. “Ik ervaar blijdschap en de actie die hieruit volgt is lachen”. Dit is anders dan “Ik ben blij, daarom lach ik”. Andersom doen we het trouwens ook. We laten onze emotie afhangen van een situatie. Zoals: “Ik ben blij dat je thuis bent”. Zolang je niet thuis bent, ben ik niet blij. Waarom zou je blijheid, vreugde, etc. niet kunnen ervaren zonder aanleiding? Boosheid lijkt in eerste instantie misschien niet zo nuttig, maar ik kan me voorstellen dat vreugde je aanzet tot het doen van meer goeie dingen.

Er zijn op internet diverse lijstjes te vinden met categorisering van emoties. Ik gebruik vaak de “Abraham-Hicks Emotional Guidance Scale”. Deze omschrijft 22 emoties in een bepaalde volgorde.  abraham-hicks_emotional_guidance_scale

Het idee is dat je jezelf ergens op deze schaal indeelt op basis van je gevoel en je zorgt dat je, met behulp van tools en gedrag, jezelf omhoog naar een emotionele staat met een lager nummer brengt. Je wordt niet veroordeeld op de emotie die je ervaart, de één is niet beter dan de ander. Je emotie ondersteunt dat wat je wilt bereiken in het leven en hoe hoger in de schaal, hoe meer je emoties je in positieve zin kunnen ondersteunen. Wat ik altijd een mooi inzicht heb gevonden is dat een staat van boosheid dus een stuk “beter” is dan een staat van jaloezie en dat jaloezie “beter” is dan onzekerheid. Vaak veroordelen we mensen op hun emoties, zonder te weten waar ze eigenlijk vandaan komen. Van angst naar boosheid is volgens deze schaal enorme groei, daar mogen we de ander best een compliment voor geven.

Onze emoties zijn volgens mij een belangrijke tool om de wereld om ons heen te begrijpen en geven daarnaast ook inzicht in hoe goed we op dit moment in staat zijn de wereld om ons heen te beïnvloeden. Het is een wisselwerking tussen jou en de wereld.


happysad

Ik wil je aansporen om eens te onderzoeken in welke emotionele staat je nu verkeert op basis van de 22 emoties in de lijst hierboven. Wat voor invloed heeft deze emotie op je? Vind je het prettig om dit te ervaren en wat voor acties volgen er uit deze emotionele staat? Laat het ons weten in een reactie onderaan.

Voor meer informatie en trucs over de “emotional guidance scale” verwijs ik graag naar het boek dat hoort bij de lijst:

Fijne week en tot snel!

Diederik

PS. Over een paar weken gaat de eerste Praktische workshop Bewust Leven van start. Wil jij Gratis aanwezig zijn op de trial-run, en al je lof en kritiek uiten terwijl je toch waardevolle dingen leert om jouw leven bewuster te leven? Laat dan een bericht achter onderaan deze pagina.

Leave A Response

* Denotes Required Field