Hey! Voel jij al wat?

We zijn op aarde gekomen met diverse handige tools. Dan heb ik het o.a. over de 5 bekendste zintuigen: oren, ogen, neus, mond en tast. Volgens Wikipedia is een zintuig:

een gespecialiseerd orgaansysteem dat een organisme in staat stelt tot perceptie van bepaalde voor het zintuig specifieke stimuli.”

of eenvoudiger gezegd:

“een orgaan dat een mens of dier de mogelijkheid geeft een bepaald gedeelte van de werkelijkheid waar te nemen.”

Wat me opvalt aan vooral die laatste stelling, is dat het gaat om het waarnemen van de werkelijkheid. (Wat wel interessant is, is dat er op Wikipedia nog 4 zintuigen benoemd staan die iedereen wel zal herkennen, maar waarvan ik niet wist dat daar een officiële naam voor was.)

 

Laten we het eens over werkelijkheid hebben. Als het over dé werkelijkheid gaat, hebben we het over wat ‘waar’ is, maar wat is waarheid? Zoals het bekende gezegde, “Truth is in the eye of the beholder” oftewel, de waarheid is afhankelijk van wat de persoon in kwestie er in ziet”.

 

Mijn vrouw houdt niet zo van chocola… Aangezien ik dat niet in de huwelijksvoorwaarden opgenomen heb, kan ik daar niks meer aan doen, maar het is toch ongelofelijk. Wie houdt er nou niet van chocola? Chocola is het meest goddelijke der aarde! Of wat dacht je van parfum? Als ik ergens uit ga en het ‘juiste’ luchtje op doe, voel ik me helemaal het mannetje. Over muziek gesproken… laat maar. Je begrijpt wel waar ik heen wil: Wat is lekker? Wat is mooi? Wat is waar?

 

Wat zou je willen dat waar is?

 

Als jouw waarheid helemaal afhankelijk lijkt te zijn van jouw zintuigen, waar baseer je dan je oordeel over de waarheid op? Wat bepaalt of iets lekker koel is of iets te fris? In elke seconde komt er een gigantische hoeveelheid informatie op ons af en we moeten van al deze dingen “iets vinden”. We beoordelen al deze waarnemingen op basis van onze ervaringen en, omdat het gewoonweg meer is dan we aan kunnen, met behulp van aangeleerde ‘shortcuts’. In dit filmpje wordt er uitgelegd hoe deze shortcuts gebruikt worden in marketing. Het zou kunnen dat jij andere shortcuts hebt, maar de strekking is duidelijk denk ik.

 

We wegen informatie af op basis van de feiten en gaan een beetje “op ons gevoel af”.

 

En daarin ligt de oplossing. Ons gevoel bepaalt of het koud, koel of fris is, of nat, vervelend of verkwikkend is. Voelen met ons “hart en met ons hoofd” gebeurt allemaal “tussen onze (spreekwoordelijke) oren”. En daar heb je gelukkig controle over.

 

In de volgende delen van deze serie “Wat is de rol van emoties” gaan we dieper in op gevoelens. Ook in de omschrijving van een emotie vind ik de Wikipedia-omschrijving erg goed.

“Een emotie wordt vaak omschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden.”

 

Tony Robbins heeft in 2002 een audio cd uitgebracht met de titel “Lessons in Mastery”. Hierin omschrijft hij o.a. de “taal van emoties”. Tony stelt dat onze emoties ons informatie geven over de werkelijkheid en daardoor in zekere zin ook zintuigen zijn. Ik kan me hier wel in vinden. Met onze externe zintuigen, oren, ogen, neus, mond en tast voelen we de wereld om ons heen en met ons interne zintuig voelen we ons ‘zelf’. Beoordelen gaat, als bij warm of koud, “Ik voel warm, wat vind ik daar van?”, net zo. “Ik voel me boos, verdrietig, blij, opgelucht, wat vind ik hier van?”.

 

Wat we vinden van ‘nat’, of ‘koud’ kunnen we beïnvloeden door er eens goed over na te denken en andere keuzes te maken, waardoor we zelf verantwoordelijk worden voor onze reacties op deze waarnemingen. Wat gebeurt er, denk je, als we dit ook kunnen met ‘boos’, ‘minderwaardig’, ‘gepasseerd’ en andere ‘negatieve’ emoties?

 

Als we zelf verantwoordelijk worden voor de emotie “boos worden op anderen”, kunnen we dan nog wel boos worden op anderen?

 

Jouw reactie op de werkelijkheid om je heen bepaal je door alle feiten met je zintuigen waar te nemen en te beoordelen met behulp van je verstand en gevoel. Als je nat besluit vervelend te vinden neem je een paraplu mee tegen de regen. Als je geen paraplu hebt kun je ook de interne beoordeling aanpassen, “het is maar regen, het valt wel mee”. Als je boos op anderen besluit te worden, wat doe je dan? De externe situatie naar je hand zetten met bijv. ruzie of de interne beoordeling aanpassen? Welke van de 2 levert de beste resultaten voor je op denk je?

 

Zo zie ik het, dit is mijn waarheid. Ik hoop dat je mij vertelt hoe jij het ziet, zodat we daar allemaal van kunnen leren. Laat me weten wat je er van vindt in een reactie onderaan.

 

Ik wens je veel zelfinzicht toe. Succes met groeien, ik hoop voor je dat de groeipijn meevalt. Als je een beetje hulp nodig hebt bij je ontwikkeling, help ik je graag. Laat even een berichtje achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

 

Fijne week!

 

Diederik

PS. De audio van Tony Robbins is te koop bij Bol.com. Ik raad je hem van harte aan, er is veel veranderd sinds 2002 maar tegelijkertijd ook weer bijna niks.

PPS. Het laatste Business Bootcamp van Open Circles was geweldig. Ik heb veel nieuwe contacten en inzichten opgedaan. Was jij ook bij de BBC? Laat me even weten hoe jij het vond en gebruik je “Special Offer”!

Leave A Response

* Denotes Required Field